Increased Knowledge and Attitudes of Pregnant Women During Flipchart Education the First 1000 Days of Life

Authors

  • tika puspita Poltekkes Kemenkes Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.32763/juke.v13i2.215

Keywords:

the First 1000 Days of Life, Education, Knowledge, Attitudes

Abstract

The first 1000 days of life are a period in the process of growth and development that starts from conception until the child is 2 years old. The purpose of this study was to determine the effect of flipchart media education in fulfilling the nutrition of the first 1000 days of life on the knowledge and attitudes of pregnant women. Quasi-experimental research design with a pre-post with control group design. The study was conducted in 2019 in the working area of ​​Bengkulu City Puskesmas. The study population was all pregnant women in the Sawah Lebar and Jembatan Kecil puskesmas. The sample used was second trimester pregnant women. All samples were given pre and post questionnaires, then given nutrition education for the first 1000 days of life. The results of this study found that there was a significant influence between nutrition education with knowledge (p = 0,000) and attitude (p = 0.001) so that it can be concluded that there was an influence of flipchart media nutrition education in fulfilling 1000 HPK nutrition on knowledge and attitudes of pregnant women

References

Achadi, E. (2014). Periode Kritis 1000 HPK dan Dampak Jangka Panjang Terhadap Kesehatan dan Fisiknya. FKM Universitas Indonesia, November. https://doi.org/10.1029/2010ja015955

Almatsier, Sunita. (2011). Gizi Seimbang Dalam Daur Kehidupan. Pt Gramedia Pustaka Utama: Jakarta.

Arisman. (2007). Gizi Dalam Daur Kehidupan. Jakarta : Penerbit Buku Kedokteran

Destiyani, C. (2015). Pengaruh edukasi gizi menggunakan media.

Generasi, U., & Lebih, Y. (n.d.). Pendidikan kesehatan ibu hamil “1000 hari pertama k ehidupan untuk generasi yang lebih baik.” 7–13.

Ilmu, B., Fakultas, G., & Unsyiah, K. (2017). Nutrisi pada 1000 Hari Pertama Kehidupan. Jurnal Kedokteran Syiah Kuala, 17(3), 179–183.

Kementerian Kesehatan RI. (2017). Leaflet Isi Piringku (pp. 1–16). www.kesmas.kemkes.go.id

Kementrian Kesehatan Ri (2018) ‘Hasil Utama Laporan Riskesdas 2018’, Jakarta: Badan Penelitian Dan Pengembangan Kesehatan Departemen Kesehatan Republik Indonesia. Doi: 1 Desember 2013.

Melly, & Magdalena. (2018). PENGARUH PENYULUHAN METODE CERAMAH DAN AUDIO-VISUAL Poltekkes Kemenkes Riau , Jl . Melur No . 103 , Pekanbaru , 28122 Gerakan Hari Pertama terjadi di Indonesia harus segera diatasi mengingat dampaknya yang sangat besar bagi kelangsungan hidup suatu bangsa. Jurnal Mahakam Midwifery, 2(4), 255–266.

Mubasyiroh, L., & Aya, Z. C. (2018). HUBUNGAN PERILAKU IBU DALAM PEMENUHAN GIZI PADA PERIOD DENGAN STATUS GIZI BALITA DI DESA SITANGGAL KECAMATAN LARANGAN KABUPATEN BREBES TAHUN 2018. Ilmu Kesehatan Bakti Husada, 09(01), 18–27.

Naim, R., Juniarti, N., & Yamin, A. (2017). Pengaruh Edukasi Berbasis Keluarga terhadap Intensi Ibu Hamil untuk Optimalisasi Nutrisi pada 1000 Hari Pertama Kehidupan. Jurnal Keperawatan Padjadjaran, 5(2). https://doi.org/10.24198/jkp.v5i2.475

Nasrul, D. (2018). Manfaat Media Flipchart dan Spanduk dalam Perilaku Kesehatan 1000 HPK di Sulawesi Tengah The Benefits of Flipchart Media and Banner Toward Health Behavior the First 1000 Days of Life in Central Sulawesi. Jurnal MIKMI, 14(1), 52–60.

https://doi.org/10.30597/mkmi.v14i1.1870

Notoatmodjo, Soekijdjo. 2012. Pendidikan Dan Perilaku Kesehatan. (Jakarta: Rineka Cipta, 2003).

Perdana, F., Madanijah, S., & Ekayanti, I. (2017). Pengembangan media edukasi gizi berbasis android dan website serta pengaruhnya terhadap perilaku tentang gizi seimbang siswa sekolah dasar. Jurnal Gizi Dan Pangan, 12(3), 169–178. https://doi.org/10.25182/jgp.2017.12.3.169-178

Pratama, A. P., Riyanti, E., Cahyo, K., Masyarakat, F. K., & Diponegoro, U. (2017). Pengaruh edukasi gerakan 1000 hpk terhadap perbaikan pola makan ibu hamil risti di wilayah kerja puskesmas kedungmundu kota semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat Nasional, 5(5), 926–938.

Profil Kesehatan Provinsi Bengkulu’ (2017), 91, Pp. 399–404.

Qulub, S. T. (2016). 1000 HARI PERTAMA KEHIDUPAN PERSPEKTIF HUKUM ISLAM. 2(2).

Sartika, R. A. D. (2012). Penerapan Komunikasi , Informasi , dan Edukasi Gizi terhadap Perilaku Sarapan Siswa Sekolah Dasar Implementation of Communication , Information , and Education on Nutrition towards Primary School Students Breakfast Behavior. Jurnal Kesehatan Masyarakat Nasional, 7 No 2, 76–82.

Soegeng Santoso. 2008. Kesehatan dan Gizi. Jakarta: Universitas Terbuka.

Umar, S. (2016). Pengaruh pendidikan gizi terhadap pengetahuan ibu balita usia 24 - 48 bulan di wilayah puskesmas tanete kabupaten bulukumba.

Published

2020-11-23